Sleva na software ProGEO

DOPRAVA OPEN DATA

Jan Cibulka uspěl s žádostí o zpřístupnění aktuálních dat pražské dopravy

výřez dopravního schématu v Praze / Geobusiness

Dopravní podnik Praha musí dle rozhodnutí soudu zveřejňovat informace o poloze tramvají a autobusů.

Dopravní podnik hlavního města Prahy doposud informace o polohách tramvají a autobusů zveřejnit odmítal. Důvodem měl být složitý IT systém i obavy z teroristických útoků.

„Online přenos a případné zveřejnění pohybu všech dopravních prostředků DPP na celém území hl. m. Prahy již vzhledem k bezpečnostní situaci v Evropě (teroristické útoky v Paříži), představuje vysoké bezpečnostní riziko,“ napsali v roce 2015 podnikoví právníci v rozhodnutí, kterým zveřejnění dat odmítli.

V jiných městech a krajích jsou však polohy vozidel veřejně přístupné, příkladem může být Jihomoravský kraj, Zlín nebo Brno.

Ačkoliv u soudu pražský dopravní podnik odkazoval na nutnost upravit dispečerské programy, což by pro něj „představovalo nadměrnou zátěž v hodnotě několika milionů korun“, soud argumenty neuznal, a na základě žaloby, kterou podal datový novinář Českého rozhlasu Jan Cibulka podle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím, odmítavé rozhodnutí dopravního podniku zrušil.

„Žalovanému se nařizuje, aby žalobci poskytl vzdálený přístup k aktuálním strojově čitelným informacím o poloze tramvají (systém DORIS) a autobusů (systém AUDIS), a to včetně dokumentace (metadat) těchto datových rozhraní, a to ve lhůtě tří měsíců od právní moci rozsudku,“ napsal předseda šestého správního senátu Ladislav Hejtmánek v rozsudku, který Cibulkovi přišel do datové schránky.

Rozsudek se sice stal pravomocným doručením oběma stranám sporu, ale dopravní podnik ještě může podat kasační stížnost.

Zda tak učiní, není zatím známo. „V tuto chvíli nemáme rozsudek k dispozici, musíme ho nejprve prostudovat a zaujmout stanovisko,“ odpověděla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková na dotaz serveru iROZHLAS.cz.

[zdroj Český rozhlas]

 

/* ]]> */