DOPRAVA

Dálnice D1 padesátiletá. 12. července 1971 byl otevřen první úsek Praha – Mirošovice

dalnice-d1-zahajeni-v-roce-1967-foto-archiv-rsd

Jiří Nádoba v týdeníku Respekt upozorňuje na jedno výročí spojené s dálnicí D1. Přesně před padesáti lety byl v pondělí 12. července 1971 slavnostně otevřen první souvislý, 21 kilometrů dlouhý úsek mezi pražským Spořilovem a Mirošovicemi. Na tuto část dálnice projektanti využili velké množství stavby z původní protektorátní dálnice. Již ve válečných letech se počítalo s velkým provozem, a tak už v té době byla dálnice stavěna jako třípruhová v každém směru.

Ačkoliv se stavba dálnice D1 zahajovala v květnu 1939, velkorysé dopravní plány vydržely jen do dubna 1942, kdy bylo tehdejší ministerstvo dopravy a techniky nuceno na nátlak úřadu říšského protektora podstatně zpřísnit kritéria pro udělování výjimek ze zákazu staveb. Do té doby bylo rozestavěno 77 kilometrů včetně několika velkých mostů. První auta se tedy po D1 mohla projet mnohem později, až v červenci 1971, přesně před 50 lety.

Současný úsek D1 mezi Prahou a Brnem byl dokončen v listopadu 1980. Dálnice D1 je téměř po celé trase vedena místy, navrženými před druhou světovou válkou – využity byly tehdy rozestavěné úseky. Výjimkou je nedokončená část mezi Brnem a slovenskou hranicí, kde byl za druhé světové války rozestavěn úsek přes vrchovinu Chřiby. A vodní nádrž Švihov, známou častěji pod názvem Želivka, vybudovanou v letech 1965 – 1975, museli také stavaři obejít. Z původního úseku, postaveného již za Protektorátu Čechy a Morava, zde proto zůstaly dva nevyužité mosty.

Pokud byste si o plánech dálnice D1 a dalších chtěli přečíst více, tak Ředitelství silnic a dálnic ČR v roce 2006 vydalo knihu Stavby, kterým doba nepřála. Výstavba dálnic v letech 1938-1950 na území Čech a Moravy. Knihu s celou řadou dobových fotografií, plánů a map si můžete přečíst v PDF (případně lokální kopie GeoBusinessu).

Dobové fotografie a například i srovnání snímků v době, kdy se nestavělo, a poté v provozu, uvádí také server České dálnice.

/ úvodní foto archiv ŘSD ČR