Sleva na software ProGEO

DOPRAVA NAVIGACE

Navigační signál pro řidiče bude nově dostupný také v brněnských tunelech

Pisárecký tunel, foto Pavel Ševela, Wikimedia Commons

Ředitelství silnic a dálnic společně s izraelskou společností Waze (založenou v roce 2009, koupenou v červnu 2013 firmou Google za 1,3 miliardy dolarů) připravuje v brněnských tunelech instalaci tzv. navigačních majáků, které určí polohu řidiče v tunelu, kde chybí signál z navigačního systému GPS. V roce 2018 byla technologie Waze Beacons poprvé instalována v 310 metrů dlouhém tunelu na obchvatu Jihlavy.

V průběhu dubna 2019 budou Waze majáky nainstalovány do brněnských tunelů, konkrétně do Pisáreckého a Královopolského tunelu, tunelu Hlinky a také do galerií Záhřebská a Voroněžská. Husovický tunel bude osazen majáky až po ukončení blížící se rekonstrukce na konci srpna 2019.

Ačkoliv majáky využívají pouze uživatelé navigace Waze, technologie je volně dostupná i pro jiné aplikace včetně komerčních navigací.

Co je Waze Beacon

Waze Beacon je baterií napájený, energeticky nenáročný a mikroprocesorem řízený hardware nainstalovaný na zdech tunelu. Jeden maják stojí 28,50 USD. Na jeden kilometr tunelu potřebujete přibližně 26 bluetooth majáků.

Na webu Waze je uvedeno, že Waze majáky jsou nakupovány přímo od společnosti Bluevision a Waze z jejich prodeje nemá žádnou provizi.

Díky technologii Eddystone vysílají Waze majáky signál, který může být zachycen jakýmkoliv telefonem nebo tabletem se zapnutým Bluetooth.

Waze majáky mají schválení FCC a CE.

Jak to funguje

Bluetooth vysílač umístěný v majáku vysílá identifikační kód daného a telefon při jízdě tunelem zjišťuje přítomnost konkrétních majáků a podle síly jejich signálu vypočítá svou polohu v tunelu. Životnost plně soběstačného majáku je daná výdrží vložené baterie. V Brně se očekává životnost až šest let.

Bezpečnost a plynulost

Přesná poloha v tunelu a jeho blízkém okolí má uživatelům přinést nejen lepší navigaci, ale také zvyšuje bezpečnost. Uživatelé Waze poznají, kde mají v tunelu a jeho bezprostředním okolí odbočit, protože systém rozpozná odchylky od běžného provozu.

Řidiči mezi sebou mohou sdílet varování například na odstavené vozidlo nebo překážku na vozovce (lepší ovšem je, když do navigace tuto informaci zadává spolujezdec – pozn. red.). Potřebné informace obratem dostává správce tunelu, který informaci ověří a může na vzniklou situaci rychle reagovat omezením či zastavením provozu v tunelu.

Kolik by stálo pokrytí pražských tunelů

Vzhledem k faktu, že pokrýt jeden kilometr tunelu stojí 741 dolarů (26 majáků krát 28,50 dolarů), tak by pokrytí všech pražských silničních tunelů v celkové délce 31,5 km přišlo přibližně na 528 tisíc korun (a náklady na instalaci majáků).

Další města

Waze zve i další města do svého programu. Na adrese https://www.waze.com/cs/beacons je Google formulář, který stačí vyplnit a zástupce Waze se žadateli ozve.

 

[Úvodní foto Pisáreckého tunelu: Pavel Ševela / Wikimedia Commons.]

/* ]]> */