V pořadí 24. kartografická konference se koná ve dnech 8. až 10. září 2021 v Ostravě. V programu jsou workshopy, referáty i postery.
1. den – středa 8. září 2021
Workshop 1 – Tvorba map pro orientační běh
L. Krtička (Ostravská univerzita): Jak mapy pro orientační běh vznikají? Co všechno obsahují? Jaký se používá software a mapové podklady? Jak se mapuje v terénu? Workshop zaměřený na tvorbu map pro orientační běh se pokusí zodpovědět na výše zmíněné otázky. Kromě získání teoretických znalostí si účastníci budou moci vyzkoušet tvorbu mapy na vlastním tabletu/mobilním telefonu.
Workshop 2 – Výuka kartografie v době pandemie covid-19: zkušenosti, poučení, výhledy
J. Cajthaml (ČVUT v Praze), V. Voženílek (UP Olomouc), Z. Stachoň (MU Brno): Workshop vedený formou volné diskuse je zaměřen na metody výuky kartografie v době pandemie Covid-19. Diskutovány budou přístupy k výuce, využití různých platforem pro přednášky a diskuze, získávání zpětné vazby, odevzdávání praktických úloh či ověřování úspěšnosti předávaných informací. Zazní zhodnocení hlavních výhod a nevýhod vzdálené výuky a budou nastíněny příležitosti do budoucna, které vycházejí ze zkušeností s online výukou. Cílovou skupinou jsou nejen osoby podílející se na výuce kartografie, ale také další zástupci odborné komunity a studenti kartografie a příbuzných oborů.
Workshop 3 – Budoucnost českých vojenských topografických map
L. Bělka (VGHÚř Dobruška), V. Talhofer (Univerzita obrany): Workshop představí záměr harmonizace vojenských topografických map měřítek 1 : 25 000, 1 : 50 000 a 1 : 100 000 z území České republiky a blízkého příhraničí s nově připravovanými specifikacemi NATO. Zmíněny budou důvody chystaných změn, uživatelské požadavky i technické a technologické aspekty tvorby těchto map.
Workshop 4 – Prezentujte infograficky
J. Koníček (UP Olomouc): Workshop zaměřený na využití infografiky v kartografii – při tvorbě map a atlasů, v kartografickém výzkumu i ve výuce kartografie – naučí účastníky s bezplatně dostupnými zdroji a na online nástrojích, jak je jednoduché infografiku najít, vytvořit a prakticky využít. Formou praktických ukázek, krátkých cvičení a diskusí budou představeny základní principy infografiky, grafického designu a datových vizualizací. Účastníci se naučí vytvářet a publikovat vlastní infografiky v jednoduchých krocích.
2. den – čtvrtek 9. září 2021
Blok 1 – Teorie a technologie
- L. Herman, D. Snopková: Kolik druhů reality snese kartografie?
- O. Kvarda: Využitelnost informačních modelů budov (BIM) pro generování virtuálních geografických prostředí (VGE)
- P. Ugwitz, D. Snopková, O. Kvarda, H. Švedová, V. Juřík, Č. Šašinka, Z. Stachoň, P. Kubíček: Eye-tracking v interaktivních 3D virtuálních prostředích: Implementace a interpretace
- R. Barvíř: Nový způsob měření grafické náplně map
- T. Řezník, P. Kubíček, L. Herman, T. Pavelka, Š. Leitgeb, M. Klocová, F. Leitner, R. Štampach, K. Trojanová, J. Hrádek: Kartografická vizualizace nejistot velkých dat ze senzorů zemědělských strojů
- J. Koníček: Infografika v kartografii – identifikácia trendov svetovej kartografie s využitím metód počítačovej lingvistiky a vizuálnej analýzy
- T. Bayer: Inverzní formy Van der Grintenových zobrazení
- J. Brus, R. Lázna, R. Barvíř, A. Vondráková: Prezentace historické proměny Svatováclavského návrší v Olomouci pomocí 3D technologií
Blok 2 – Státní a aplikovaná kartografie
- M. Tauchman: Polohová a obsahová přesnost katastrálních map digitalizovaných
- J. Marša: Budoucnost českých vojenských topografických map
- J. Drozda, V. Talhofer: Aplikace obecných kartografických pravidel pro tvorbu vojenských topografických map podle standardů NATO
- D. Snopková, O. Kvarda, H. Švedová, J. Hladík, P. Ugwitz, V. Juřík, K. Jochecová, Z. Stachoň, Č. Šašinka, P. Kubíček: Časoprostorová analýza trajektorií evakuačních tras ve virtuálních a reálných prostředích
- M. Matyáš, J. Lysák: Klasifikace zástavby pro účely kartografické generalizace státního mapového díla
- M. Rybanský, V. Kratochvíl , J. Čapek, F. Dohnal, T. Mikita: Mapování struktury lesních celků pro účely navigace terénních vozidel
- L. Krtička: Problematika mapování víceúrovňových struktur na mapách pro orientační běh
- J. Martínek: Nový přístup v korekci prostorových dat Ptolemaiova díla Geógrafiké Hyfégésis a jeho využití pro rekonstrukci antické cestní sítě
- D. Valchářová: Tematický atlas Církve adventistů sedmého dne
Blok 3 – Historie a pandemie
- T. Janata: Rukopisné mapy řeky Vltavy
- J. Pacina, J. Cajthaml, D. Kratochvílová, V. Dvořák, J. Popelka: Rekonstrukce původního údolí Vltavy z archivních dat
- K. Severýnová Popková, J. Šmída, D. Vrbík: Vývoj toponym na starých mapách Liberecka a Jizerských hor
- D. Mach, M. Čábelka: Historický atlas bitvy u Hradce Králové
- A. Létal: Archivní mapy a plány v retrospektivním vývoji šumperského vodovodu
- K. Kořanová a kol.: Konzervace Plastické mapy Moravy a Slezska
- J. Považan, T. Bayer: Analýza máp nebeskej sféry
- J. Šmída: Jak epidemie COVID-19 odhalila nedostatky a příležitosti mapové tvorby v oborech veřejného zdraví
- V. Pászto, J. Burian, K. Macků: Jak na personální data o pohybu v době COVIDu
3. den – 10. září 2021
Blok 4 – Od vzdělání do praxe
- V. Petrunčík, P. Seemann: Možné přístupy k názvosloví zeměpisných jmen v komerční kartografii
- J. Čapek, M. Hubáček, L. Roučková: Kartografická gramotnost studentů UO
- D. Kusendová, A. Benová: Kartografická gramotnosť uchádzačov o štúdium geografie na Prírodovedeckej fakulte UK v Bratislave
- V. Bernhäuserová, L. Havelková, M. Hanus: Proč učitelé nezačleňují GIS do výuky? Výsledky systematického review
- J. Šíma: Současný přístup k obsahu Terminologického slovníku zeměměřictví a katastru nemovitostí
- M. Hanus, L. Havelková, V. Bernhäuserová, M. Jakl: Mapovedovednosti.cz: nová cesta vzdělávání v kartografii?
- M. Beitlová, S. Popelka, V. Voženílek, K. Fačevicová, B. Janečková, V. Matlach: Role školního atlasu světa na českých školách
- L. Havelková, M. Hanus: Mylné představy žáků a studentů o vrstevnicích
- V. Voženílek: Historie českých školních zeměpisných atlasů
Blok 5 – Uživatelská a webová kartografie
- R. Nétek: Webová kartografie – specifika tvorby interaktivních map na webu
- O. Čerba, J. Macura, S. Velten, K. Charvát, V. Sloupová: Webové mapy regionální atraktivity
- P. Jílková, J. Krejčí: Český historický atlas: problematika tvorby webového mapového portálu
- D. Vrbík, V. Lábus: Mapa neoficiálních toponym Liberce
- Z. Stachoň, Č. Šašinka, D. Lacko, J. Čeněk, P. Ugwitz, A. Šašinková, L. Herman: Vliv grafických proměnných na rychlost vizuálního vyhledávání na mapách
- V. Voženílek, A. Vondráková, J. Koníček: Dialektologické mapy ve výzkumu nářečí českého jazyka
- P. Pospíšil: Analýza využití technik pohybu ve virtuální realitě v prostředí budov
- S. Popelka, J. Burian, M. Beitlová: Swipe versus Multiple Views: Komplexní analýza interakce uživatelů s webovými mapami pomocí eye-trackingu
- A. Vondráková a kol.: Moderní přístup k tvorbě tyflomap
Posterová sekce
- D. Brétt: Data družice Sentinel-1 jako nástroj vizualizace světového přírodního dědictví
- P. Tobiáš, M. Janovský, V. Cehák: Trojrozměrná vizualizace historického údolí Vltavy
- D. Kratochvílová: Změna využití ploch v prostoru vodní nádrže Orlík
- P. Jílková, J. Krejčí: Český historický atlas
- J. Nýdrle: Multispektrální družicová data v SO ORP Liberec
- F. Dohnal, M. Sedláček: Návrh hodnocení možností překonávání vodní překážky – informační podpora ženijního podsystému velení a řízení AČR
- J. Čapek, A. Hajasová, M. Hubáček: První pohled uživatelů na topografickou mapu dle připravovaného standardu NATO
- R. Dušek: Kartografie a heraldika
- J. Komárková, H. Kopáčková, P. Sedlák, J. Jech: Webové geografické informační systémy jako součást participativních nástrojů pro hlášení závad
- P. Sedlák, J. Komárková, M. Krátky, J. Dušek, D. Šťastný, J. Jech, O. Mašín: Vizualizace dat z termálních kamer
- R. Barvíř: GMLMT – nástroj pro měření grafické náplně map
- K. Kořanová a kol.: Konzervace Plastické mapy Moravy a Slezska
- T. Bayer, M. Čábelka: Tři mapové sestry
- J. Považan, T. Bayer: Analýza máp nebeskej sféry
- M. Beitlová, S. Popelka, V. Matlach, V. Voženílek, K. Fačevicová, B. Janečková: Role školního atlasu světa na českých školách
- J. Koníček, R. Nétek: Prostorově-orientovaná vizualizace agregovaných neprostorových dat o koronaviru v Olomouckém kraji
- R. Nétek: Webová kartografie – specifika tvorby interaktivních map na webu
- M. N. Sultan, S. Popelka, J. Strobl: Development of a georeferenced eye-movement data creation tool for interactive web maps
- A. Vondráková: Kartografická sémiologie v praxi
- D. Čermáková, M. Dohnal, K. Řehořová: Využití kartografických technologií v odborné praxi studentů Univerzity obrany
- GaKO: Geodetický a kartografický obzor – časopis pro kartografy
- ZÚ: Změměřický úřad + odkaz na soutěž o zajímavé ceny
- Redakce KL: Kartografické listy – časopis pre kartografov na SCOPUSe
- I. Švehlová: Česká exonyma v aplikaci a v datech
- R. Barvíř, J. Brus, A. Vondráková: Modelování architektonických památek pro osoby se zrakovým postižením v aplikaci a v datech