Aliance pro bezpilotní letecký průmysl upozornila na změnu data v použitelnosti standardních scénářů EU.
Evropská komise přijala 15. července 2021 prováděcí nařízení (EU) 2021/1166, kterým se mění prováděcí nařízení (EU) 2019/947, pokud jde o odložení data použitelnosti standardních scénářů provozu ve vizuálním dohledu nebo mimo vizuální dohled.
Provozovatelé UAS budou moci deklarovat provoz na základě evropských standardních scénářů až po 2. prosinci 2023;
Zelená blikající světla a dálková identifikace pro bezpilotní letouny provozované ve specifické kategorii budou povinné po 1. červenci 2022.
Důvodem odkladu je skutečnost, že normy platné pro drony s identifikačním označením třídy C5 a C6 ještě nejsou hotové a očekává se, že budou k dispozici až v roce 2022.
Normy pro lehkou a místní dálkovou identifikaci by měly být k dispozici ve formě PreEN do konce roku 2021, stejně tak zbývající normy použitelné pro drony s identifikačním označením třídy C0, C1, C2, C3 a C4.
Do 1. prosince 2023 mohou provozovatelé UAS stále deklarovat podle scénářů národních norem, pokud jsou v jejich státě k dispozici.
EASA navíc v loňském roce zveřejnila 2 předdefinovaná posouzení rizik (PDRA S-01 a PDRA S-02), která pokrývají stejné operace standardních scénářů STS-01 a STS-02, aniž by bylo nutné používat dron s identifikačním označením třídy C5 nebo C6.
Osvědčení o teoretických znalostech pilota na dálku pro STS a akreditaci o absolvování praktického výcviku dovedností pro STS (definované v Attachment A k Appendix k nařízení (EU) 2019/947) lze již použít pro minimální výcvik pilotů na dálku provozujících PDRA S-01 a S-02. Členské státy se navíc mohou rozhodnout, že tuto způsobilost budou vyžadovat i pro piloty dálkově řízených letadel provozovaných v národním standardním scénáři.
/ zdroj: facebook Aliance pro bezpilotní letecký průmysl